Página inicial

Blog do Canal

o weblog do canal contemporâneo
 


junho 2021
Dom Seg Ter Qua Qui Sex Sab
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Pesquise no blog:
Arquivos:
junho 2021
maio 2021
abril 2021
março 2021
fevereiro 2021
janeiro 2021
dezembro 2020
novembro 2020
outubro 2020
setembro 2020
agosto 2020
julho 2020
junho 2020
maio 2020
abril 2020
março 2020
fevereiro 2020
janeiro 2020
dezembro 2019
novembro 2019
outubro 2019
setembro 2019
agosto 2019
julho 2019
junho 2019
maio 2019
abril 2019
março 2019
fevereiro 2019
janeiro 2019
dezembro 2018
novembro 2018
outubro 2018
setembro 2018
agosto 2018
julho 2018
junho 2018
maio 2018
abril 2018
março 2018
fevereiro 2018
janeiro 2018
dezembro 2017
novembro 2017
outubro 2017
setembro 2017
agosto 2017
julho 2017
junho 2017
maio 2017
abril 2017
março 2017
fevereiro 2017
janeiro 2017
dezembro 2016
novembro 2016
outubro 2016
setembro 2016
agosto 2016
julho 2016
junho 2016
maio 2016
abril 2016
março 2016
fevereiro 2016
janeiro 2016
dezembro 2015
novembro 2015
outubro 2015
setembro 2015
agosto 2015
julho 2015
junho 2015
maio 2015
abril 2015
março 2015
fevereiro 2015
janeiro 2015
dezembro 2014
novembro 2014
outubro 2014
setembro 2014
agosto 2014
julho 2014
junho 2014
maio 2014
abril 2014
março 2014
fevereiro 2014
janeiro 2014
dezembro 2013
novembro 2013
outubro 2013
setembro 2013
agosto 2013
julho 2013
junho 2013
maio 2013
abril 2013
março 2013
fevereiro 2013
setembro 2012
agosto 2012
junho 2012
abril 2012
março 2012
fevereiro 2012
novembro 2011
setembro 2011
agosto 2011
junho 2011
maio 2011
março 2011
dezembro 2010
novembro 2010
outubro 2010
setembro 2010
junho 2010
fevereiro 2010
janeiro 2010
dezembro 2009
novembro 2009
maio 2009
março 2009
janeiro 2009
novembro 2008
setembro 2008
agosto 2008
julho 2008
maio 2008
abril 2008
fevereiro 2008
dezembro 2007
novembro 2007
outubro 2007
agosto 2007
junho 2007
maio 2007
março 2007
janeiro 2007
dezembro 2006
outubro 2006
setembro 2006
agosto 2006
julho 2006
junho 2006
maio 2006
abril 2006
março 2006
fevereiro 2006
janeiro 2006
dezembro 2005
novembro 2005
setembro 2005
agosto 2005
julho 2005
junho 2005
maio 2005
abril 2005
março 2005
fevereiro 2005
janeiro 2005
dezembro 2004
novembro 2004
outubro 2004
setembro 2004
agosto 2004
junho 2004
maio 2004
abril 2004
março 2004
janeiro 2004
dezembro 2003
novembro 2003
outubro 2003
agosto 2003
As últimas:
 

maio 9, 2013

Tonico Lemos Auad na Luisa Strina, São Paulo

Tonico Lemos Auad, Galeria Luisa Strina, São Paulo, SP - 20/05/2013 a 22/06/2013

[scroll down to read in English]

A Galeria Luisa Strina tem o prazer de apresentar a exposição individual do artista Tonico Lemos Auad. Nascido em Belém do Pará, o artista vive e trabalha em Londres, Inglaterra. Para sua terceira exposição individual na Galeria Luisa Strina, Auad apresenta uma série de trabalhos que ganham inspiração no rico simbolismo de sua cidade natal, em duas instalações principais.

Brick House (Casa de tijolos), é uma construção imponente que nos aparece como um casa mas não possui portas ou janelas. Encontramos no entanto uma série de ofertas aparentemente abstratas sendo esmagadas para fora de suas emendas de cimento: cordas, ramos, correntes de metal, esses elementos relacionam-se com a tradição da cidade de Círio de Nazaré, onde presentes de agradecimento e esperança são oferecidos aos Deuses: um tijolo propondo um desejo ou gratidão por uma casa. A estrutura funciona como uma intervenção no espaço da galeria, sua presença oferecendo uma sólida permanência, rica em iconografia incorporada.

O mar, tema recorrente em seu trabalho, revela-se em painéis de linho preto que flutuam no espaço expositivo. O conceito nesses trabalhos é o de remover, mais que adicionar. Os fios do linho são retirados a fim de criar desenhos abstratos de barcos e velas. Juntos, os painéis criam uma meditativa paisagem marinha noturna.

Dando continuidade ao trabalho exibido em suas últimas mostras em galerias no exterior, Tonico Lemos Auad prepara para essa exposição trabalhos que carregam um poderoso diálogo com a materialidade e o simbolismo cultural.

SOBRE O ARTISTA

Tonico Lemos Auad (1968 Belém, Brasil) vive e trabalha em Londres, Inglaterra.

Exposições individuais recentes incluem; ‘Figa’, CRG Gallery, New York (2012); ‘Carrancas and Reflected Archaeology’, Special commission, The Folkestone Triennial, Folkestone (2011); ‘Sleep Walkers’ Centro Cultural São Paulo (2011); ‘Mouth, Ears, Eyes…Just like us’, Stephen Friedman Gallery, London (2009); ‘Silent Singing’, CRG Gallery, New York (2008); Aspen Art Museum, Aspen, Colorado (2007).

Exposições Coletivas incluem; ‘Além da Vanguarda' Bienal Naifs do Brasil, SESC Piracicaba, São Paulo (2012); ‘Mythologies’, Cité Internationale des Arts, Paris (2011); ‘Undone: Making and Unmaking in Contemporary Sculpture’, Henry Moore Institute, Leeds (2010); ‘Epílogo’, Zapopan ‘Museum, Zapopan, Mexico; ‘Going International,’ The Flag Art Foundation, New York (2010); ‘Textiles Art and the Social Fabric’, MUHKA, Museum of Contemporary Art, Antwerp (2009); ‘Blooming: Brazil-Japan Where you are’, Toyota Municipal Art Museum, Japan (2008); ‘This is Not a Void’, curated by Jens Hoffman, Galeria Luisa Strina, São Paulo (2008); ‘The British Art Show 06’, Hayward Gallery touring exhibition, UK (2006); ‘Art Circus (Jumping from the Ordinary)’, International Triennial of Contemporary Art, Yokohama, Japan (2005) and ‘Adaptive Behavior’, New Museum, New York (2004).

Ver currículo completo


Tonico Lemos Auad, Galeria Luisa Strina, São Paulo, SP - 20/05/2013 a 22/06/2013

Galeria Luisa Strina is pleased to present the solo show by artist Tonico Lemos Auad. Born in Belém do Pará, the artist lives in London, England. For his third solo show at Galeria Luisa Strina, Auad is presenting a series of works that find inspiration in the rich symbolism of the city of his birth, in two main installations.

Brick House is an imposing construction that looks like a house, but without doors or windows. We find a series of apparently abstract offerings being squeezed out of its cement seams: ropes, branches, metal chains - elements related with the tradition of the city of Círio de Nazaré, where gifts of thanks and hope are offered to the gods: a brick proposing a wish to gain a house, or gratitude for receiving one. The structure functions as an intervention in the space of the gallery, its presence offering a solid permanence, rich in incorporated iconography.

The sea, a recurrent theme in his work, is revealed in panels of black linen that float in the exhibition space. The concept in these works involves the removal and reorganization of the weave of the fabric, rather than addition. The threads of linen are taken out in order to create abstract drawings of boats and sails. Together, the panels create a meditative nocturnal seascape.

Lending continuity to the work shown in his recent exhibitions in galleries abroad, for this show Tonico Lemos Auad has prepared artworks that bear a powerful dialogue with materiality and cultural symbolism.

The opening will take place on May 18 at noon, and the exhibition will run from May 19 to June 22, 2013.

ABOUT THE ARTIST

Tonico Lemos Auad (1968 Belém, Brasil) lives and works in London, England.

Next shows include: 'Textiles: Open Letter', Museum Abteiberg, Germany (2013); 'Labour and Wait', Santa Barbara Museum of Art, USA (2013); 'Site: Place of Memories, Spaces with Potential', Hiroshima City Museum Of Contemporary Art, Japan (2013); besdides a special project at PINTA - The Modern & Contemporary Latin American Art Show.

Recent solo shows include: Stephen Friedman Gallery, London (2012); 'Figa', CRG Gallery, New York (2012); 'Carrancas and Reflected Archaeology', Special commission, The Folkestone Triennial, Folkestone (2011); 'Sleep Walkers' Centro Cultural São Paulo (2011); 'Mouth, Ears, Eyes Just like us', Stephen Friedman Gallery, London (2009); 'Silent Singing', CRG Gallery, New York (2008); Aspen Art Museum, Aspen, Colorado (2007).

Group Shows include; 'Além da Vanguarda' Bienal Naifs do Brasil, SESC Piracicaba, São Paulo (2012); 'Mythologies', Cité Internationale des Arts, Paris (2011); 'Undone: Making and Unmaking in Contemporary Sculpture', Henry Moore Institute, Leeds (2010); 'Epílogo', Zapopan Museum, Zapopan, Mexico; 'Going International,' The Flag Art Foundation, New York (2010); 'Textiles Art and the Social Fabric', MUHKA, Museum of Contemporary Art, Antwerp (2009); 'Blooming: Brazil-Japan Where you are', Toyota Municipal Art Museum, Japan (2008); 'This is Not a Void', curated by Jens Hoffman, Galeria Luisa Strina, São Paulo (2008); 'The British Art Show 06', Hayward Gallery touring exhibition, UK (2006); 'Art Circus (Jumping from the Ordinary)', International Triennial of Contemporary Art, Yokohama, Japan (2005) and 'Adaptive Behavior', New Museum, New York (2004).

Posted by Patricia Canetti at 10:06 AM